11 Temmuz 2006

Yönetime Stratejik Yaklaşımlar

           Yönetime stratejik yaklaşımlar 1960’lı yılların başlarında yapılmaya başlanmıştır. Gerçi daha önceleri de strateji kavramı kullanılmıştır fakat kavrama işletme araçları ve işletme yönetimi açısından 1960’lardan itibaren çeşitli yaklaşımlar yapılmaya başlanmıştır. Bu yaklaşımların odak noktası, rekabet ve rakiplere üstünlük sağlamada izlenecek yollardır., 'Rekabet üstünlüğü, tedarik kaynaklarının kontrolü, başka işletmeleri satınalarak bir bakıma oligopol piyasaları yaratmanın yanında üründe, yönetimde ve teknolojide yenilikler sayesinde de mümkündür. İnsan gereksinmelerinin sonsuz olduğu gerçeğinden hareket edildiğinde, piyasadaki fırsatları anında görüp değerlendirebilen işletmelerin rakipleri karşısında avantajlı konuma geçecekleri açıktır. Bunu sağlamak için ise, işletmenin yaratıcılık potansiyelini harekete geçirerek, türlü yeniliklerden yararlanılabileceği söylenebilir.

           Çağdaş anlamda stratejinin kapsamı Quinn, Mintzber ve James tarafından aşağıdaki şekilde saptanmaktadır:

-     Strateji, işletmelerde yenilikler ve yeniliğe benzer durumların yaratılmasını içerir.
-     Strateji, geleceğe, belirsizliğe ve bilinmeyenlerin çözümüne yöneliktir.
-     Strateji, işletmenin büyümesini sağlamak amacındadır.
-     Strateji üst yönetimin önsezileri ve fikirleriyle ortaya çıkar fakat stratejinin oluşumu çevresel koşullarla, işletme içi öğelerin etkileşimi sonucunda oluşan bilgilere bağlıdır.
-     Strateji, yalnızca başlangıçta belirlenen bir biçimsel dizayn değil, işletmedeki tüm öğelerin etkileşimi ve katılımıyla gelişen, yenilenen ve karmaşıklaşan bir süreçtir.
-     Başarılı bir stratejinin oluşumuna ilişkin kesin modeller vermek mümkün değildir.

Hiç yorum yok: